Wednesday, April 1, 2009

TOMATO : MENCEGAH KANSER

skin-care-tecniques-with-the-humble-tomato.jpg


Jus Tomato

Tidak ramai yang sukakan jus tomato kerana rasanya yang sedikit masam. Jus tomato biasanya akan diminum oleh mereka yang sedang berdiet. Minuman ini boleh diminum begitu sahaja atau dicampur dengan sedikit gula atau madu untuk memberikan sedikit rasa manis padanya.



Sup Tomato


Sup tomato agak popular dalam kalangan peminat sajian Itali. Biasanya ia akan dihirup begitu sahaja atau dimakan bersama roti. Ia sering menjadi sajian pembuka selera dan tidak sukar untuk disediakan. Sup tomato lebih elok dimakan ketika panas kerana rasanya masih segar dan pekat. Sup tomato merupakan sajian mewah yang sering dihidangkan di restoran Perancis mahupun hotel-hotel terkemuka.
Fire-Roasted Tomato Soup
Fire-Roasted Tomato Soup
Ingredients:
  • 2 tablespoons. butter
  • 1½ teaspoons minced garlic
  • 1 medium onion, chopped
  • 1 28 oz. can of crushed tomatoes
  • 2 14.5 oz. cans fire roasted diced tomatoes
  • 4 cups chicken broth
  • ½ cup half-and-half
Method:

Melt the butter in a medium saucepan over medium-low heat. Add onion and garlic, sauté until translucent, about 6 minutes. Add tomatoes and broth, bring to a boil. Reduce heat and simmer until thickened; about 45 minutes. Slowly add half-and-half to soup, stirring constantly. Serve hot. Makes 6-8 servings


Pes/Puri Tomato

Pes tomato banyak digunakan dalam masakan. Selain memberi warna, ia juga menaikkan rasa satu-satu hidangan yang disediakan. Pes tomato juga digunakan untuk mengurangkan rsa pedas sekiranya masakan itu dimasak menggunakan kuantiti cili yang banyak. Hidangan seperti ayam masak merah akan lebih enak sekiranya dicampur dengan sedikit pes tomato.


Sos Tomato

Sama seperti pes tomato, sos tomato juga ada kalanya digunakan dalam masakan. Rasa sos tomato tidak sekuat pesnya dan lebih banyak digunakan sebagai sos pencecah. Ada orang yang gemar mencecah sos tomato dengan makanan seperti keropok, bebola ikan, nuget, sosej dan banyak lagi. Rasanya tidak semasam pes tomato dan warnanya juga sedikit cair.

the tomato recall

No comments: